Wist je dat de eerste Roverway in 2003 is gehouden in Portugal? Het thema was People in motion en het evenement werd gehouden in de stad Leiria. Er was zelfs een Roverwaylied:

Drie jaar later was de beurt aan Italië om Roverway te organiseren. In 2006 vond de tweede editie plaats in Florence. Op foto's valt te zien dat er in ieder geval Spanjaarden, Portugezen, Finnen, Zweden en zelfs Zuid-Koreanen meededen. Het motto van deze Roverway was Dare to Share.

De derde editie van Roverway vond plaats van 20 tot en met 28 juli 2009 in IJsland, met een toepasselijk motto in de uitgestrekte vlakten van IJsland: open up. Er namen zeker 16 verschillende nationaliteiten deel, waaronder een Nederlands Contingent.

Editie vier was in 2012 in Finland. Vanuit Nederland werd een contingent afgevaardigd met zo'n zestig deelnemers en ongeveer twintig IST'ers. Midden in de bossen van Evo vond je zelfs een Nederlands foodhouse in een Duitse Black Castle tent. Het motto van Roverway was See. Feel. Follow. Een IST'er van ScoutTV maakte na het evenement het volgende filmpje:

Omdat er in 2015 een Wereld Jamboree werd georganiseerd, is de vijfde editie een jaar verzet. In 2016 was Frankrijk het gastland van 5000 Roverscouts. Aan deze vijfde editie, met als thema Sur la Route of On the Road, namen iets meer dan 80 Nederlandse deelnemers deel. In totaal waren ruim 100 Nederlanders in het Franse Jambville te vinden: IST'ers, deelnemers en trainers. Midden op één van de grote terreinen stond weer een black castle tent met allerlei Nederlandse versnaperingen, zoals poffertjes, en elke avond een gezellig feest.

In 2018, was het de beurt aan Nederland. Zo'n 4500 deelnemers verzamelden zich op 23 juli het strand van Scheveningen voor een opening met Frans Timmermans en een nacht onder de sterren. De volgende dag trekken zij in groepen van vijftig Nederland in op een path. Na vijf dagen komt iedereen weer bij elkaar, deze keer op Scoutinglandgoed Zeewolde. Daar bezoeken de deelnemers in vier groepen vier activity fields, ieder met een eigen thema, activiteiten en workshops. Op 2 augustus wordt de Roverway afgesloten.

Logo Roverway 2018 Opposites Attract Netherlands Nederland